Dvlcoach homepagina2021-12-28T14:10:04+01:00

Neem de controle over het voedingspatroon weer terug en bepaal zelf wat en wanneer je eet!

Introductie

Waarom minder eten en meer bewegen niet werkt…

Het verhaal van ‘Anja’ heb ik vaak gehoord. “Ik eet helemaal niet zoveel en sport bijna elke dag.” Als ik haar voedingspatroon heb doorgenomen, zie ik inderdaad dat zij weinig maar voldoende calorieën tot zich neemt. De producten die zij neemt zijn ‘gezond’. Weinig vet en koolhydraten, veel groente en wat meer eiwitten om de vetvrije massa (alles wat geen vetmassa is als spieren, botten en organen) hoog te houden. Zij sport bijna elke dag en verbruikt veel calorieën. Het is best zwaar, maar zij is gemotiveerd om haar leefstijl echt om te gooien en doet haar uiterste best.

Het is niet de eerste keer dat zij op ‘dieet’ is en flink sport. Zij heeft al vaker pogingen gedaan en behaalt echt wel resultaat in eerste instantie. Meestal zo’n halve kilo tot een kilo per week in de eerste maand en daarna blijft het gewicht hangen. Dit is erg frustrerend voor haar want zij doet  er zo enorm veel moeite voor. Weer houdt ze het niet vol en voelt het dat ze opnieuw heeft gefaald.

‘Anja’ is fictief maar wel een gemiddelde van een cliënt die ik in de praktijk krijg. Ik voel dat zij ontzettend hun best doen en dat zij het niet begrijpen. Zij eten minder dan normaal, maken gezonde keuzes in voeding en bewegen of sporten regelmatig.

Ook ik begreep het niet. Deze cliënten doen precies zoals ik het had geleerd op mijn opleiding. De energiebalans is leidend. Als de energie-inname (calorieën gegeten) lager is dan het energieverbruik (metabolisme en beweging)  dan val je af. De voeding moet voldoende voedzaam zijn, dus vitamine en mineralen bevatten. Weinig suikers en verzadigde vetten.

De meeste cliënten weten al veel over voeding en hebben vaak al van alles geprobeerd, maar alles blijft gebaseerd op de energiebalans. De energiebalans werkt echter niet!

De energiebalans gaat ervan uit dat het energieverbruik redelijk stabiel blijft en dat meer beweging of sporten dit flink verhoogt. Dit is echter niet het geval. Sporten en bewegen verhoogt het energieverbruik, maar niet zoveel als gedacht. Sterker nog als er weinig calorieën worden gegeten zal het energieverbruik ook flink dalen en in gevallen zelfs met 50%! Dit is de reden dat er sprake is van een plateau in gewicht. Het lichaam past het energieverbruik omlaag aan als er een langere periode weinig calorieën wordt gegeten, waardoor afvallen zeer lastig wordt. Honger is dan het volgende probleem waardoor verder afvallen haast onmogelijk wordt.

Het probleem niet teveel eten en te weinig bewegen. Het probleem is hoge insulinewaarden en teveel groei. Als er wordt gegeten gaat het lichaam over in het opslaan van deze energie door invloed van insuline. Zolang insuline hoog blijft is het lichaam niet in staat de grootste energiebron uit het lichaam te gebruiken, namelijk de opgeslagen vetten. Als insuline laag is, kan het lichaam wel overgaan naar het gebruik van de vetten als voornaamste brandstof.

Tegenwoordig richt ik mij in het advies op het verlagen van insuline en het hoog houden van het metabolisme (energieverbruik). De resultaten zijn geweldig. Ik merk dat cliënten die zo lang vast zaten nu wel het resultaat behalen. Zij zijn energieker, hebben controle over hun voedingspatroon en zijn positief gestemd over de toekomst. Daar is het allemaal om te doen!

 

By |26 oktober 2018|Categories: Uncategorized|Reacties uitgeschakeld voor Introductie
info-1@2x

Gezonde voeding

Wat mag je eten wordt veel gevraagd. maar wanneer je mag eten is net zo belangrijk.

info-2@2x

Beweging en sport

Beweging en sporten is belangrijk, maar puur voor afvallen niet erg effectief.

Maar je moet toch ontbijten en om de twee uur eten om de verbranding aan de gang te houden?

Dit is gewoon niet waar. De verbranding blijft gewoon doorgaan ongeacht of je eet of niet. Sterker nog, niet eten houdt de verbranding hoog!

Ga naar de bovenkant